Per què és important promoure la capacitació parental en l’àmbit de l’acompanyament lector?

Sílvia Blanch: Doctora en Psicologia de l’Educació i coaturoa de la guia “Les famílies, aliades de la lectura”.

La recerca ens diu que un bon desenvolupament de la comprensió lectora a primària és un dels principals factors preventius del fracàs escolar. Tot i així, a Catalunya 1 de cada 7 infants no aconsegueix assolir un nivell lector adequat, i per això és important fomentar la participació i implicació de les famílies en la lectura, ja que és un dels principals factors de l’èxit educatiu.

En aquest sentit, les dades mostren que el programa LECXIT té un gran impacte en la millora de la comprensió lectora dels infants de les escoles, biblioteques i espais LECXIT on es duu a terme.

Però… i a casa? La realitat de cada família és diversa, i en alguns casos les experiències educatives fora de l’horari lectiu a les quals tenen accés alguns infants són molt minses, fet que contribueix a agreujar les desigualtats i que afecta els nivells de comprensió lectora (Guryan et al., 2015). En aquest sentit, és important tenir clar que l’aprenentatge de la lectura no comença ni s’acaba a l’aula, i que les famílies són un element clau per cultivar l’hàbit lector.

Els estímuls de lectura que ofereix l’entorn familiar, la percepció d’autoeficàcia parental, els hàbits lectors de pares i mares, la presència de llibres a casa i la promoció de la lectura són quatre factors determinants per a desenvolupar l’hàbit i el gust per la lectura, essencials per desenvolupar la comprensió lectora dels infants (Agirregoikoa et al., 2021).

El suport de la família és afectiu, de proximitat, quotidià, i permet veure i viure la lectura com una activitat necessària i plaent. Petites actuacions són determinants per a fomentar la lectura des de casa i per ajudar els infants a enamorar-se de la lectura i convertir-los en lectors competents per a tota la vida. La constatació dels efectes positius que té en els infants la implicació de la família en el procés educatiu i d’aprenentatge escolar ens emplaça a assumir el repte de desenvolupar intervencions per a la millora de les competències lectores de l’alumnat de primària (Capotosto, 2017).

És per això que el programa LECXIT llança la crida Les famílies, aliades de la lectura amb la qual volem que les famílies es converteixin en les millors aliades de la lectura per als seus fills i filles. Aquesta crida vol promoure propostes i orientacions per encoratjar les famílies en la promoció de la lectura, cercar-ne l’aliança i animar-les a mantenir-se involucrades en l’experiència educativa dels seus fills i filles.

I tu, t’hi vols involucrar? Anima’t a facilitar a les famílies del teu voltant la possibilitat de participar en aquest projecte!

També et pot interessar…

destacat
destacat
destacat

Creiem que el coneixement s’ha de compartir. Per això fem servir una llicència Creative Commons, llevat que en algun material indiquem el contrari. Us animem a copiar, redistribuir, remesclar o transformar i crear a partir del material per a qualsevol finalitat els continguts propis d’aquest web, fins i tot amb una finalitat comercial, i només us demanem que en reconegueu l’autoria de la creació original.