✏ Natàlia Martínez - @ohcontes
Per fi és dimarts, 17 h de la tarda.
La Bruna ha dit fins demà a tots els seus companys i companyes de classe i ha berenat al pati de l’escola. Ja no queda res, està punt de trobar-se amb la Rosa per primera vegada. I ella encara no ho sap, però aquesta serà la millor tarda de la setmana!
Nervis, il·lusió, ganes i un cert neguit: aquests són els ingredients que alimenten l’espera, tic tac, tic-tac.
Fins que la porta de l’escola s’obre de nou i entra ella, la Rosa, mestra jubilada, amb un somriure gegant, uns ulls que brillen i un llibre gran i vermell sota el braç. És un llibre escollit amb encert per a l’ocasió que espera ser llegit en companyia. Trobada i presentació tímida entre la Bruna i la Rosa, i ara sí, comença l’aventura.
La Rosa és una de les més de 2.000 persones voluntàries del programa LECXIT que, gràcies al seu compromís, entusiasme i dedicació, comparteixen una hora a la setmana amb un infant de quart, cinquè o sisè de primària, per generar experiències emotives i emocionants al voltant de la lectura. L’emoció com a motor, la motivació com a energia que posa en marxa un procés d’aprenentatge cap a l’èxit educatiu. I des d’aquesta emoció que ja es respira a la primera trobada, cada una de les hores que passaran juntes la Rosa i la Bruna serà una fita important en aquest camí. De fet, el llibre que ha triat per avui la Rosa, el primer de tots els que compartiran, és La Nena dels Llibres d’Oliver Jeffers i Sam Winston (Andana, 2016). I és tan especial perquè aquesta obra respira tota l’essència del LECXIT, l’ànima del projecte: a l’àlbum, un infant és agafat de la mà per la Nena dels llibres, una nena que viatja a través de la seva imaginació per recórrer amb l’infant tot un mar de paraules, els boscos frondosos de conte i els castells habitats per monstres i bruixes. Aquesta Nena estreny la mà de l’infant, l’acompanya i l’encoratja, seguint traçats infinits de lletres que marquen els camins de les històries. I és que a partir d’aquesta tarda, la Rosa serà la Nena dels llibres que guiarà la Bruna per l’univers de la lectura explorant juntes un món nou per descobrir.
A Catalunya, 1 de cada 4 infants té un nivell lector baix quan acaba l’educació primària.La Bruna fa temps que s’enfronta als textos i els troba foscos, com embarbussaments complexos que no flueixen gens i gairebé l’ennueguen. I aquesta sensació ho complica tot, amb problemes emocionals importants: inseguretat, pors, baixa autoestima i un autoconcepte danyat dibuixen el retrat d’aquell infant que no entén un conte llegit, i que, en conseqüència, tampoc compren un problema de càlcul matemàtic, l’explicació d’una pàgina del quadern de medi o les instruccions d’un joc de taula. A la vida, la lectura ens envolta, tot és lectura, i si la lectura costa, tot costa. Aquesta és la missió última del LECXIT, el seu objectiu primordial: impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora per garantir el desenvolupament de l’infant no només educatiu, sinó també social i emocional. Crear experiències d’aprenentatge motivadores i significatives que permetin als infants esdevenir lectors més competents per a totes les àrees de la vida. Però davant del repte de la lectura, què ens cal per posar llum i comprendre els missatges amagats entre les lletres? Com poden els voluntaris i voluntàries de LECXIT il·luminar el camí i donar aquest impuls cap a l’èxit? Fem un experiment, posem-nos en el lloc de l’infant LECXIT i provem de llegir un llibre que no està escrit en el nostre idioma, que té paraules indesxifrables que, en principi, no són entenedores per a nosaltres. El llibre és ¿Mau Iz Io? de Carson Ellis (Barbara Fiore, 2016), una història explicada a partir de la conversa entre diferents insectes, un diàleg entre cuques de llum, cargols, erugues, grills i altres bitxos que observen el creixement d’un brot verd i que està escrit en un suposat idioma insectià.

Aquestes set claus que fan la màgia són els grans valors del programa LECXIT:

- Un acompanyament individualitzat des de la presència absoluta de qui està al teu costat una hora a la setmana durant gairebé tot el curs escolar. Una presència que, de manera natural i espontània, crearà un vincle fort i afectiu.
- L’escolta activa sense esperar res a canvi i amb un interès real per conèixer els teus gustos i preferències, les teves inquietuds i neguits, i també per descobrir juntes nous universos per explorar i compartir.
- La confiança de qui sap que cada tarda serà una nova oportunitat davant del repte, sense judicis ni crítiques, amb el respecte i la generositat, creient totalment en les potencialitats i capacitats de l’infant que té al costat.
- La paciència gairebé infinita i la calma de qui no té pressa. Amb tranquil·litat i perseverança, pas a pas. Sent flexible i adaptant-se al ritme de cada persona. No hi ha meta, només cal gaudir del trajecte.
- L’empatia de qui camina al teu costat i s’esforça per fer-te més fàcil i accessible el camí, convertint-se en un punt de referència i suport important.
- L’afecte i l’estima que acompanya qualsevol proposta, qualsevol tria de llibre, d’activitat o de joc, i qualsevol conversa durant la sessió. Records bonics que es construeixen i es comparteixen amb la parella lectora.
- El reconeixement i el reforç positiu per l’esforç fet cada dia, superant a poc a poc les dificultats, valorant cada èxit, cada pàgina, cada llibre llegit, cada aprenentatge assolit, cada experiència viscuda.
JEFFERS, O; WINSTON, S. La Nena dels Llibres. Andana, 2016.