5 propostes per a engegar un estiu lector.

La Glòria Gorchs, fa 5 propostes al blog d’Obrim l’Educació per transformar aquest estiu, en un estiu lector!

La situació actual ha posat de manifest coses que tots intuïem però que, embrancats amb les dinàmiques del dia a dia, no érem prou conscients del seu caràcter d’urgència. 

Per bé o per mal, amb aquesta aturada forçada, ha arribat el moment de repensar moltes de les tasques i serveis que hem estat fent des dels nostres llocs de treball. Desaprendre per construir de nou i millor. 

En moments com aquests, a les bibliotecàries ens ajuda molt rellegir els llibres de Geneviève Patte (França, 1936). Les paraules d’aquesta especialista en lectura i infància sempre ens recorden el valor social de la biblioteca pública i la importància de la mediació humana, per fer arribar la lectura a totes les famílies del nostre entorn. 
“La biblioteconomia pot esperar. Els infants no!” diu Patte. No estem treballant pels adults del demà. Ens preocupen els infants de l’ara i l’aquí, que necessiten lectures autèntiques per nodrir la seva vida interior.  

La incertesa de com serà l’obertura dels espais bibliotecaris a curt i mig termini, ens obliga a pensar noves fórmules, per  continuar treballant per la promoció lectora. Podem seguir explorant les possibilitats dels serveis virtuals, però, pensant amb els qui no hi tenen accés, també hauríem de rumiar com fer circular tot el fons de qualitat que tenim disponible a les nostres biblioteques. 

Aquests podrien ser algunes propostes per contribuir a un estiu lector: 

1. Taula d’urgència amb els agents i serveis comunitaris, educatius, culturals i socials de l’entorn o barri
En el millor del casos, aquesta feina ja s’ha fet i funciona regularment. En d’altres però, existeix només sobre paper o es redueix a trobades parcials i puntuals per projectes concrets. 
Cal fer una radiografia de les zones amb famílies més vulnerables: detecció d’espais, necessitats i possibilitats. 
La Biblioteca pública no sempre té facilitat o recursos per moure’s fora les seves parets. Per tant, ara més que mai, ha de treballar amb tota la comunitat, amb mesures i projectes de proximitat, individuals, més enllà de possibles models prefabricats.    

2. Préstecs individuals de llibres per a infants a través de les escoles
Els centres escolars porten dies estudiant i treballant per trobar la manera d’arribar a totes les famílies. Potser podem aprofitar aquests canals de comunicació per fer arribar llibres als infants que, sabem o intuïm, no en tenen a casa. 
I si des de la Biblioteca escolar i Biblioteca Pública preparem un petit kit d’emergència lectora? Podem incloure-hi tres o quatre llibres en préstec per tot l’estiu i també una llibreta i material bàsic d’escriptura. 
Caldrà trobar la manera que les famílies el passin a buscar per l’escola o trobar voluntaris per fer-los arribar a les cases. 

3. Micro Biblioteques mòbils 
Malgrat la incertesa, els municipis estan treballant per oferir alguna mena de casals o tallers d’estiu. Es fa difícil imaginar de quina manera podem incloure-hi activitats de lectura sense saber quines seran les indicacions preventives del moment. En tot cas, val la pena treballar conjuntament biblioteca amb centres cívics, centres oberts, casals, etc. per oferir Micro Biblioteques en préstec de llibres de tota mena. 
Més endavant podrem definir si es poden fer estones de lectura compartida o potser hauran de ser lectures en formats ben íntims, individualitzades on petits grups de tres o quatre infants… 

4. Espais de narració i escolta
Si les condicions higièniques i de control sanitari fan molt difícil la circulació de llibres físics, no hem d’oblidar que la narració oral també pot fer-nos arribar la nostra dosi necessària de literatura i escalf. 
Escoltar, parlar, llegir i escriure, quatre verbs que es retroalimenten i que difícilment podem entendre per separat. 
Amb això vull dir que aquest estiu podem omplir racons i places, dels barris més perifèrics sobretot, de punts d’escolta i narració de contes. Capitanejats per narradors professionals, podem crear una xarxa de contadors d’històries on puguin sumar-s’hi nous narradors cada dia.  

5. Préstec de Mini Laboratoris Portàtils
Aprofitant les dinàmiques dels Laboratoris de lectura que realitzem a les biblioteques durant el curs, podem crear lots temàtics amb alguns llibres acompanyats d’una dinàmica per aprofundir amb la lectura a través del joc creatiu. A banda dels llibres inclouríem també els materials necessaris per la proposta. 
Penso amb coses senzilles, per exemple: 
Laboratori Rodari: llibres de l’autor + daus de creació d’històries + capsetes amb paraules plastificades, + tampons de lletres, papers, etc. 
Laboratori d’ombres: llibres que juguen amb aquesta idea + un parell de llanternes + una roba blanca tipus llençol + material de papereria per fer un teatre d’ombres. 
Laboratori de llibres sense mots: llibres sense mots + el joc de taula Dixit + imatges plastificades per ordenar, etc. 
Aquests lots es podrien deixar en préstec individualment a famílies que ja tenen l’hàbit de venir a la biblioteca, però potser també podem intentar, a través de l’escola i els centres oberts, arribar a famílies més vulnerables. 
  
En tot cas, les accions que ara siguem capaços de dur a terme, encara que sigui de forma ràpida i una mica maldestre, ens han d’ajudar a conèixer millor l’entorn social, econòmic i cultural de la nostra comunitat, obligar-nos a fer autoavaluació, per poder reorientar el nostre full de ruta en un futur immediat.