A partir del curs 2019-2020 és obligatori el servei comunitari per a l’alumnat de tercer o quart d’ESO dels instituts de Catalunya. Una proposta que vol contribuir al fet que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar i en el marc curricular, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin en joc els seus coneixements i les seves capacitats al servei de la comunitat.
Per assolir aquest objectiu es considera l’aprenentatge servei com la metodologia més adient. De manera que el Servei Comunitari es concreta als centres en projectes en què els joves es formen sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo, posant el seu coneixement i les seves competències al servei dels altres.
Lecxit és un programa amb una trajectòria consolidada al territori català que vol incrementar l’èxit educatiu dels infants de primària millorant la seva comprensió lectora gràcies a la implicació de l’alumnat, les famílies, els centres educatius, les entitats i el voluntariat. Per assolir aquest objectiu el projecte aposta per un model de mentoria individual 1×1, de manera que un voluntari o voluntària es troba amb un infant per acompanyar-lo en la lectura, tot treballant la comprensió lectora de forma lúdica i amena.
Amb la voluntat de fer compatible la millora de la comprensió lectora de l’alumnat de primària amb una proposta d’aprenentatge i servei dirigida a l’alumnat de 4t de la ESO hem encarregat una guia a la Maribel de la Cerda una guia que ofereix idees, recursos i recomanacions per als centres d’educació secundària que vulguin oferir el Lecxit com a Servei Comunitari i per al professorat que s’encarregui de desenvolupar el projecte amb l’alumnat.
Què trobareu en aquesta guia?
Una breu introducció al programa Lecxit, al servei comunitari i el seu punt de trobada. També el detall de les fases que hauríeu de seguir per a implementar el Lecxit com a servei comunitari: la fase de preparació, la d’implementació del projecte amb l’alumnat i la d’avaluació. I per últim idees, recursos i recomanacions per a fer del Lecxit una proposta d’aprenentatge i servei per a l’alumat de secundària.
Us podeu descarregar la guia a: https://www.fbofill.cat/publicacions/fent-Lecxit-al-servei-comunitari