✏ Marc Solanes - periodista
El cas de Sabadell, al Vallès Occidental, evidencia que la implicació de les biblioteques i l’impuls dels ajuntaments són dos precursors essencials per assegurar la bona salut del programa després de més de 10 anys.
Des de l’any 2012, el programa Lecxit ha estat en constant creixement a la capital vallesana. Es compliran 12 anys, a finals d’aquest curs, des que es va implementar per primera vegada aquest suport educatiu en comprensió lectora a les escoles de la ciutat. L’únic moment en què es va aturar va ser, de forma inesperada, a causa de la irrupció de la pandèmia. Els alumnes que poden gaudir d’aquest suport pertanyen a un total de set escoles, a les que s’hi afegeixen cinc biblioteques municipals, que és l’espai principal on es desenvolupa l’activitat. “Ara mateix comptem amb 45 voluntàries en actiu i fins a deu substitutes. Moltes d’elles, a més, pertanyen o han treballat en l’àmbit educatiu”, explica la Sílvia Camps i Soler, tècnica superior d’Educació a l’Ajuntament de Sabadell.
Els infants, un cop surten de l’escola, es desplacen fins a les biblioteques, on els esperen els seus mentors i mentores de lectura. “La seva tasca ha estat essencial perquè el programa hagi acabat tenint tant d’èxit i perduri amb una salut de ferro fins avui dia”. Sílvia Camps, durant la conversa, destaca especialment la implicació d’unes voluntàries que han estat fonamentals al llarg d’aquests anys. “La majoria són dones, amb una mitjana d’edat entre els 50 i els 60 anys. Moltes d’elles són mestres jubilades, professores de secundària i fins i tot alguna inspectora d’educació. A més, tota aquesta experiència es combina amb un grupet de gent jove d’entre set i vuit persones, que també es desviuen pels alumnes”. Tots ells són seleccionats expressament després d’una crida que, amb l’ajuda de la Fundació Bofill, s’inicia al mes de juny. “El més curiós és que moltes d’elles repeteixen. Tenim voluntàries que col·laboren amb nosaltres des de l’any 2012”.
La relació estreta entre voluntàries i infants és la base del programa, i aquest any s'aposta per una major mirada pedagògica, proporcionant més recursos i formació
Actualment, hi ha un total de nou grups de nens i nenes que gaudeixen del programa. “És el nombre que ens permet garantir una gestió de qualitat i sostenible segons la quantitat de voluntàries amb les quals comptem”, explica la Sílvia Camps. Amb un clar compromís en l’acompanyament de les voluntàries, cada any s’intenten incorporar noves eines per enfortir la col·laboració entre aquestes i la resta de persones implicades en el desenvolupament diari del Lecxit. “La relació estreta entre voluntàries i infants és la base del programa, i aquest any s’aposta per una major mirada pedagògica, proporcionant més recursos i formació”, detalla la tècnica de l’ajuntament.
Cada centre participant estableix una persona referent i de contacte per al programa Lecxit (habitualment alguna persona de l’equip directiu), que també compta amb la complicitat i la participació de les tutores dels infants. Aquestes, també contribueixen a decidir quins infants han de participar-hi, ofereixen indicacions per al voluntariat i porten el control d’assistència dels infants. Des del servei d’Educació hi ha una persona tècnica responsable de la coordinació del programa —en aquest cas, la Sílvia— i una tècnica que s’encarrega del seguiment i la resolució d’incidències. A més, des del servei de Cultura del mateix ajuntament també hi ha una persona tècnica responsable de la coordinació del programa amb les biblioteques. Les professionals de les biblioteques tenen un paper important, que s’afegeix als recursos que destina el consistori i les escoles. El rol de la Fundació Bofill és donar suport a aquesta estructura amb formació i acompanyament.
Tota aquesta complexa arquitectura no seria possible sense un paper actiu del consistori que, pel que fa a Sabadell, llueix per si sol després de més d’una dècada de programa amb una gran acceptació per part de tots els actors implicats. L’èxit d’un projecte així s’aconsegueix amb aquesta mena de lideratges municipals, als quals cal sumar la implicació de les altres parts.
Les biblioteques municipals juguen un paper crucial en aquesta iniciativa, donant-li un valor afegit i connectant els i les voluntàries amb les famílies.
Cinc biblioteques implicades
Al cap de poc més d’unes setmanes des de l’inici del curs 23-24, el programa Lecxit a Sabadell ja es trobava en ple funcionament, amb una assistència setmanal de gairebé al 100% tant dels infants com dels voluntaris i voluntàries. Les biblioteques municipals juguen un paper crucial en aquesta iniciativa, donant-li un valor afegit i connectant els i les voluntàries amb les famílies. “Des de l’inici del programa, les biblioteques municipals consideren que aquesta activitat és una proposta que encaixa molt bé en la seva línia d’actuació cultural i educativa. Per un costat, és una eina molt potent per a promoure l’hàbit lector entre els infants i, per l’altre, també possibilita l’apropament dels recursos de la biblioteca a una població que, en moltes ocasions, no té l’hàbit de fer ús d’aquest servei”, destaca la tècnica de Sabadell.
A cada biblioteca on es desenvolupa l’activitat els esperen els i les referents, que són les persones a les quals s’adrecen les voluntàries per a qualsevol qüestió relacionada amb el programa. “De fet, en algunes ocasions, quan la parella lectora ha d’escollir un llibre, tot sovint s’apropen a aquesta persona referent perquè els facin recomanacions o propostes de noves tries”, apunta Camps.
El vincle entre voluntàries i infants és la base
Aquest any a Sabadell aposten per un acompanyament estret a les voluntàries a través de dinàmiques que no s’havien desplegat fins ara. “Desenvoluparem diferents sessions de trobades entre elles per treballar l’autoformació, tant internament com amb els centres educatius, amb l’objectiu de proporcionar suport especial segons les característiques dels infants”. Es tracta, doncs, de la incorporació d’una perspectiva més pedagògica que, en paraules de la mateixa Sílvia Camps, “inclourà la dotació de més recursos i formació”.
Una altra novetat d’aquest curs ha estat la implementació d’una proposta de dinamització externa abans d’iniciar les trobades. Gràcies a la dinàmica proposada amb voluntariat i famílies, s’ha pogut “trencar el gel” entre els diferents actors i, alhora, les famílies s’han sentit més involucrades. “Gràcies a aquesta dinàmica, el vincle amb les famílies és molt més fort: hem aconseguit establir una connexió sòlida i especial entre elles i les voluntàries. Ara, s’expliquen i parlen de temes que van molt més enllà del progrés dels seus fills. Com els ha anat el dia, quines són les perspectives de futur tant en l’àmbit escolar com personal. Aquesta dinàmica té efectes positius a llarg termini per als infants”.
Sabadell és un municipi de referència en el desplegament del programa Lecxit. Després de més d’una dècada d’implementació, han estat capaços de construir una arquitectura complexa i eficaç, implicant un amalgama ampli d’actors molt diversos, entre els quals s’inclouen les escoles i els docents, les biblioteques i les bibliotecàries, l’alumnat i les famílies i les àrees d’educació i de cultura de l’ajuntament. Una arquitectura que dona solidesa al programa, però que, a més, els permet avançar-se a nous reptes i incorporar millores any rere any.