Lecxit és un programa de la Fundació Bofill que té com a objectiu impulsar l’èxit educatiu dels infants a través de la millora de la comprensió lectora.
Per a fer-ho, disposa d’una xarxa de gairebé 300 espais Lecxit (centres educatius, biblioteques i entitats socials) distribuïts en més de 150 municipis, on més de dues mil persones voluntàries acompanyen setmanalment un infant de quart, cinquè o sisè curs de primària per fer de la lectura una experiència divertida i apassionant.
Les parelles lectores, formades per un infant i una persona voluntària, comparteixen una hora de lectura setmanal durant un mínim de vint sessions al llarg del curs escolar, amb l’objectiu d’apropar la lectura des del gaudi, fomentar un hàbit lector i millorar la comprensió lectora per tal d’incidir en l’èxit educatiu.
El Lecxit és un programa amb més de deu anys de recorregut que s’implementa a molts municipis de Catalunya. A més, esdevé una eina per a fomentar la llengua catalana. Per això, des del projecte s’aposta per l’ús del català a les sessions Lecxit entre els infants i el voluntariat.
Els principis metodològics del Lecxit són:
- 1 infant × 1 mentor/a. Es basa en una relació d’u per u, amb la qual s’aconsegueix un treball individualitzat amb l’infant i una relació més propera i de confiança. Anomenem parelles Lecxit o parelles lectores els aparellaments entre infant i persona voluntària.
- Durant el curs escolar. La durada del programa és tot el curs escolar; per tant, la implicació de totes les parts també ha de ser fins a final de curs.
- Espai Lecxit. Les sessions es fan en un espai neutre, que pot ser una biblioteca, un centre educatiu, un equipament municipal o una entitat social. Es determina un dia a la setmana i una hora (fora de l’horari escolar) en què s’implementarà el Lecxit, i totes les parelles lectores realitzen el Lecxit al mateix moment.
- 20 sessions lectores, 1 hora per sessió, 1 sessió cada setmana. És la durada mínima que hauria de tenir la implementació del programa per tal d’assegurar tant com sigui possible unes millores d’hàbits, de gaudi lector i de comprensió lectora en els infants.
Des del programa sabem que perquè un infant millori la seva comprensió lectora, hem d’apropar la lectura des del gaudi, intentant fer aflorar el gust lector i conseqüentment, l’hàbit lector. Així, paraules com seguretat, confiança, autoestima, relació propera, acompanyament, oportunitats, diversió, aventura, aprenentatge… entre altres, han d’estar molt presents en tota sessió Lecxit al llarg del curs.