Les sessions Lecxit tenen una estructura característica que consta de diverses parts o fases, les quals van més enllà del moment concret de la lectura i comprenen des de l’acollida de l’infant fins al comiat.
Tret de sessions puntuals en què, des de l’espai Lecxit, considereu que és bo fer una activitat extraordinària (perquè voleu celebrar una jornada especial o bé perquè teniu algun objectiu concret), és recomanable que implementeu les fases del Lecxit tal com les presentem a continuació:
- Primer dia. El primer dia del Lecxit és un moment de coneixença per a totes les parts. Els infants coneixeran l’espai, els llibres que tenen a disposició, la teva figura com a referent Lecxit i, el més important, la persona voluntària que els acompanyarà. En aquesta sessió el més important no és llegir (de fet, si llegeixen poc no passa res), sinó començar a establir una relació de confiança. Per a això, pots pensar en una activitat de coneixença ben divertida i engrescadora en què les parelles Lecxit puguin compartir gustos lectors, experiències que tinguin en comú, expectatives de participació en el programa… L’èxit del Lecxit rau a consolidar vincles favorables i de confiança entre els infants i les persones voluntàries.
- Acollida. Passat el primer dia, les altres sessions Lecxit començaran sempre amb aquesta fase. L’acollida és el moment en què la persona voluntària rep l’infant, i ho ha de fer amb entusiasme i il·lusió. És vital que la persona voluntària pugui transmetre motivació a l’infant i, sobretot, que l’infant vegi que la persona voluntària té ganes de compartir aquesta estona amb ella o ella. Serà bo que, d’una manera informal i espontània, es pregunti a l’infant com està, com ha anat la setmana o com es troba avui, i també es pot recordar el que es va fer a la darrera sessió Lecxit. Per acabar aquesta fase i perquè l’infant es comenci a enfocar en la lectura, recomanem que es dugui a terme un petit ritual, és a dir, una activitat acordada entre la persona voluntària i l’infant (pot ser una endevinalla, un acudit, la lectura d’una dada interessant…).
- Tria del llibre. Escollir el llibre que volem llegir és el primer acte lector que fem. És una fase molt important dins d’una sessió Lecxit i, com a tal, s’hi ha de destinar el temps pertinent. Sovint cal deixar que l’infant triï allò que vol llegir, tot i que necessitarà un acompanyament i un guiatge per part de la persona voluntària (i, en alguns casos, per part teva). És important conèixer l’infant per saber quin tipus de llibres i quines temàtiques li poden agradar més. Cal conèixer, també, el nivell lector de l’infant per a poder saber quines lectures són més adients. Així doncs, la tria del llibre és un acte conjunt de la parella Lecxit, sempre amb el rerefons que, a mesura que avanci el curs, l’infant sigui cada vegada més autònom i crític i pugui escollir per si sol/a. Hi ha moltes tipologies textuals i, evidentment, moltes temàtiques. En aquesta imatge pots veure una classificació segons l’objectiu lector, i en aquest enllaç, recomanacions lectores d’acord amb aquesta classificació.
.
. - Abans de llegir. Un cop escollit el llibre, és el moment d’observar-lo, de tocar-lo, de sentir-lo. Ens fixarem en la coberta, en la contracoberta, en el llom, en les guardes… i veurem quina informació se’ns dona del llibre. En veiem el títol, l’autor o l’autora, l’editorial, les il·lustracions i la sinopsi. És el moment d’observar-lo i de fer-nos les primeres hipòtesis (de què va el llibre?, en sé alguna cosa?, connecta amb alguna experiència viscuda?, m’agradarà?).
- Durant la lectura. Després d’haver connectat amb el llibre i d’haver formulat les primeres hipòtesis, ens posem a llegir. Per norma general, l’infant llegeix en veu alta i la persona voluntària segueix la lectura, acompanyant-la en tot moment. Hi identifiquem paraules difícils, corregim el necessari, reforcem positivament allò que fa bé l’infant, ens fixem en els signes de puntuació i anem fent preguntes per veure si l’infant ha entès el que ha llegit.
- Després de llegir. Després de la lectura és important tenir uns minuts per a dialogar. Fer preguntes a l’infant ens ajudarà a veure si realment ha entès el que ha anat llegint. Malgrat que és bo que anem preguntant durant la lectura, després de llegir podem dedicar-hi uns minuts exclusivament. Es tracta de dialogar, no d’interrogar. Podem preguntar sobre la història que hem llegit, sobre els personatges, sobre el que ens volia transmetre l’autor o l’autora, sobre connexions personals… En tot cas, és important anar variant entre sessions. En aquesta imatge pots veure diverses preguntes per conversar sobre la lectura.
.
. - Llegim de diferents maneres. Durant la lectura, majoritàriament l’infant serà el que llegirà en veu alta. Però també hem de tenir en consideració altres maneres de llegir. A vegades, pot ser que llegeixi la persona voluntària i que l’infant escolti i entengui allò que es diu. O es pot repartir la lectura i que cadascú en faci una part. O, fins i tot, en alguna sessió es pot fer alguna dinàmica per llegir totes les parelles juntes. En tot cas, depenent de la necessitat, serà bo que la persona voluntària pugui anar variant i aplicar el que consideri més convenient.
- Comiat d’una sessió. Tota sessió Lecxit acaba amb el comiat entre l’infant i la persona voluntària. Els darrers minuts de la sessió els destinem a conversar sobre la sessió i a generar expectatives per a la següent.
Vols conèixer amb més profunditat la metodologia i les parts de la sessió Lecxit, a més de disposar d’eines, recursos i consells? T’animem a fer la «Formació online del voluntariat Lecxit», una formació en línia interactiva, pràctica i molt útil. Només has de clicar aquesta imatge.