Entorn formatiu per a persones impulsores

Avaluació i impacte en els infants: competència, gust i hàbit

Competència lectora

La millora de la comprensió lectora és un dels objectius principals del Lecxit i, com a tal, et recomanem que la puguis avaluar. Per fer-ho, realitza una avaluació inicial i una de final; d’aquesta manera podràs veure l’evolució dels infants participants en el programa. Et recomanem que l’avaluació inicial sigui entre la segona i la tercera sessió Lecxit, i la final, entre l’antepenúltima i la penúltima sessió.  

Per a dur a terme aquestes avaluacions, teniu a disposició un test de comprensió lectora elaborat en col·laboració amb José Luis Castel, mestre de primària i expert i assessor de la Fundació Bofill en avaluació de la comprensió lectora.

Aquestes proves de tipus test estan pensades perquè cada persona voluntària les pugui passar a l’infant que acompanya durant una sessió Lecxit. 

En la mesura que sigui possible, també us recomanem que el tutor o tutora pugui passar les proves a tot el grup classe en el qual tingui infants que participin en el Lecxit, tant a l’inici com al final del curs. Això no només permetrà veure l’evolució del grup d’infants Lecxit i dels que no ho són, per separat, sinó també, comparar resultats entre els dos grups i veure si la diferència de nivell entre un grup i l’altre és més petita que a principi de curs. 

A través d’aquest enllaç, accediràs als materials per a l’avaluació de la comprensió lectora per a alumnes de quart, cinquè i sisè de primària. A la carpeta de cada curs, hi trobaràs:

  • Tres lectures de tipologies textuals diverses.
  • Preguntes de tipus test i les respostes corresponents.
  • Una plantilla Excel per a anotar-hi els resultats dels infants.

.
Per tal d’evitar que intervinguin factors que puguin esbiaixar el resultat, com la diferència de complexitat dels textos, tant per a l’avaluació inicial com per a la final, s’han d’utilitzar les mateixes lectures i les mateixes preguntes. Així que, un cop hagis fet l’avaluació inicial, no diguis als infants quines són les respostes correctes. 

 

Gust i hàbit lectors

Des del Lecxit volem contribuir a millorar la comprensió lectora des del gaudi lector i des d’una construcció d’un hàbit lector positiu. És a dir, per a arribar a comprendre millor el que es llegeix, hem de garantir que la relació de l’infant amb la lectura sigui propera, positiva, agradable i de gaudi

Per a poder avaluar el gaudi i l’hàbit lectors, proposem una sèrie d’aspectes i de preguntes que cal tenir en compte al llarg del curs. En alguns casos, els podràs observar i avaluar tu mateixa; en d’altres, necessitaràs l’opinió dels mateixos infants, del voluntariat o de les famílies:

  • Per preguntar als infants:
    • T’ha agradat participar en les sessions de Lecxit?
    • T’agradaria tornar a participar en el Lecxit el curs vinent?
    • Recomanaries a un amic o amiga que participés en el Lecxit el pròxim curs?
    • Llegeixes fora de les sessions Lecxit?
    • Creus que llegeixes més que a principi de curs?
    • Quins han estat els teus llibres preferits d’aquest curs?
    • Durant aquest curs has demanat prestat algun llibre de la biblioteca?
    • T’han regalat cap llibre aquest curs?
  • Per preguntar a les persones voluntàries:
    • Creus que l’infant que acompanyes ha gaudit de participar en el Lecxit?
    • Creus que el seu interès i la seva motivació per la lectura han anat augmentant?
    • Creus que l’infant entén millor el que llegeix?
    • Creus que l’infant mostra més fluïdesa quan llegeix?
    • Creus que l’infant mostra més seguretat quan llegeix?
    • Creus que l’infant llegeix més fora de les sessions Lecxit?
  • Per preguntar a les famílies:
    • Creieu que el vostre fill/a entén millor el que llegeix?
    • Heu notat que al vostre fill/a li agrada més llegir?
    • Heu notat que el vostre fill/a dedica més temps a llegir a casa o en espais fora de l’escola?
    • Recomanaríeu a una altra família que el seu fill/a participés en el programa Lecxit?

.
Algunes d’aquestes qüestions les hauràs de preguntar a final del Lecxit; en canvi, d’altres, en diversos moments al llarg del curs. En tot cas, serà bo que puguis obtenir algunes respostes que t’ajudin a treure’n conclusions i a veure si realment el gaudi i l’hàbit lectors dels infants han millorat gràcies a la seva participació en el Lecxit. 

IDEES CLAU
  • És important avaluar la millora de la comprensió lectora dels infants, però també el gust per la lectura i la construcció d’un hàbit lector. 
  • Per a avaluar la millora de la comprensió lectora, utilitza les lectures que proposem i fes una avaluació inicial, a les primeres sessions Lecxit, i una avaluació final, cap a les darreres. 
  • Proposa als tutors o tutores dels infants participants que facin l’avaluació de la comprensió lectora a la  classe, per poder veure l’evolució dels infants Lecxit en relació amb la resta del grup.
  • Avalua el gust i l’hàbit lector a través de la percepció dels mateixos infants, del voluntariat i de les famílies en diversos moments al llarg del curs.
Impacte en els infants

Ens ajudes a millorar l'entorn formatiu per a persones impulsores?