Entorn formatiu per a persones impulsores

Dinamització i mediació lectora

Com a persona impulsora de l’espai Lecxit és bo que puguis dinamitzar activitats lectores o, si més no, que puguis proposar-les i capacitar les persones voluntàries perquè les duguin a terme. Si bé és cert que el Lecxit proposa una sessió estructurada amb unes parts diferenciades, val la pena nodrir-les amb activitats i dinàmiques que facilitin, encara més, l’apropament, des del gaudi, de l’infant amb la lectura. 

Poden ser activitats extraordinàries en moments puntuals de l’any (Sant Jordi, Nadal o final de curs, entre d’altres) i que durin tota la sessió (o, fins i tot, més d’una), o activitats més acotades que es donen en un moment concret d’una sessió Lecxit puntual. 

En cas que en el teu espai Lecxit hi hagi una persona que tingui el rol de dinamitzadora, una de les seves tasques serà dissenyar i dinamitzar aquestes activitats. 

El primer que has de tenir clar a l’hora de dissenyar o escollir una activitat és l’objectiu pedagògic que vols assolir. Per descobrir-ho, et pots formular la pregunta: «Què vull que visquin o aprenguin els infants Lecxit?». De vegades, plantegem activitats perquè la mateixa activitat ens sembla divertida, interessant, motivadora… però no hi ha cap objectiu ni intenció concrets al darrere. T’animem a reflexionar al voltant d’aquesta pregunta i, en funció de la resposta que obtinguis, avançar en un sentit o en l’altre.

A tall d’inspiració, en relació amb la pregunta «què vull que visquin o aprenguin els infants Lecxit», algunes de les respostes que et podrien sortir són les següents:

  • Que tinguin més eines per a ser crítics i escollir les seves lectures. 
  • Que descobreixin noves tipologies textuals. 
  • Que gaudeixin escoltant narracions orals. 
  • Que siguin capaços d’entendre les idees principals d’un text. 
  • Que siguin capaços de llegir, de forma expressiva, un text. 
  • Que siguin capaços d’escriure un petit text.
  • Que tinguin una mirada més positiva envers la lectura. 
  • Que disposin d’un espai on puguin conversar sobre llibres i fer-se recomanacions. 
  • D’altres. 

Si tens clar l’objectiu pedagògic, l’activitat que escullis o dissenyis tindrà molt més sentit. A continuació, et facilitem l’enllaç a un material Lecxit que et permetrà descobrir moltes activitats lectores. Estan explicades d’una manera molt detallada i contenen l’objectiu, el desenvolupament, orientacions d’intervenció, la durada aproximada i diversos materials.

D’altra banda, recorda que també tens l’opció d’encarregar a una persona experta en dinamització i mediació lectora que dissenyi i implementi alguna activitat. Malgrat que això té un cost econòmic, la qualitat que aportarà aquesta persona valdrà la pena. 

Dinamització lectora

Ens ajudes a millorar l'entorn formatiu per a persones impulsores?